woensdag 21 september 2011

keuzes maken

Ik ben hier nu alweer bijna een jaar, en ik ben de laatste tijd veel bezig met de toekomst.
Ik heb sinds ik hier ben een woning gehuurd en ik merk de laatste maanden dat ik toch wel erg graag een woning wil kopen. Ik wil in alles alles wat ik koop en doe investeren in de toekomst en daarmee mijn vermogen laten groeien en dat idee botst natuurlijk erg met het betalen van de maandelijkse huur. Met huur betalen schiet je voor de toekomst niks op, het hoort een noodoplossing te zijn, het is eigenlijk maandelijks geld weggooien.

Nu heb ik hier een beetje rondgekeken naar huizenprijzen en wat ik vooraf al dacht klopt ook, huizenprijzen in zuid California zijn ontzettend duur. Een 2 slaapkamer apartement met een klein tuintje/balkon kost in deze omgeving al rond de 4 ton. Omdat ik een hekel aan het wonen in een apartement heb en een echt huis wilt met een fatsoenlijk terras/tuin, zit je al in de prijsklasse van een miljoen. Als je dan ook nog graag een beetje een uitzicht wilt en in een rustige buurt wilt wonen zit je op meerdere miljoenen. Nu zijn er wat verder van de kust af in goedkopere buurten al veel goedkopere huizen te vinden, maar met de wensen die ik heb zit je dan toch al rond het half miljoen en je levert dan ontzettend veel in op de kwaliteit van wonen.
En gezien ik door het werk wat ik doe en de huidige situatie in de VS met de gevolgen van de krediet crisis niet makkelijk even een hypotheekje kan krijgen (zelfs als je een heel groot deel van het bedrag in het huis contant betaalt) en ik geen geld heb het huis volledig cash te kopen is het al snel einde verhaal van mijn plan een huis in zuid california te kopen.

Nu zijn er wel mogelijkheden in het noorden van California en in andere staten in Amerika, maar dat valt voor mij ook af, omdat dan de belangrijkste reden waarom ik verhuist ben uit Nederland niet meer opgaat, namelijk het klimaat. Ik ben op dit moment in gesprek met een makelaar die vastgoed aan de Spaanse Middelandse Zee heeft en ik ben aan het bekijken wat er daar eventueel mogelijk zou zijn om toch de wensen die ik heb te kunnen realiseren. Een gebied dat qua klimaat vergelijkbaar met hier is, al is het niet helemaal zo mooi als hier, maar waar de prijzen van huizen bijna een factor 10 lager liggen en waar ik misschien wél het droomhuis kan veroorloven en dit leven wat ik nu heb ook voor de toekomst kan verzekeren.

Niets is nog zeker, maar wat wel vaststaat is dat ik komende maanden belangrijke keuzes moet gaan maken voor de toekomst.

3 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Leuke blog dat je hebt,
    ben hier terecht gekomen omdat ik zelf interesse heb om naar amerika te gaan.

    Nu vroeg ik me af hoe jij hier terecht bent gekomen en waarom en onder welke voorwaarden?
    Greencard,werkvisum...etc

    Zou leuk zijn je ervaringen te horen.

    je mag altijd mailen
    Cooperst87@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb in 2009 de green card loterij gewonnen.
    Voorwaarden zijn voor het winnen dat je in elk geval een middelbare school diploma hebt en genoeg financieel kan overleven het eerste jaar.
    Verder zijn ze als je eenmaal wint erg soepel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de reactie alvast,
    Nog een vraagje,
    Moet je al een vast adres in amerika hebben vooralleer je kans maakt op een greencard ?

    BeantwoordenVerwijderen